Pomysł na biznes – co jeśli, co gdyby.

Pomysł na biznes nie musi być wyszukany, nietypowy, czy nawet innowacyjny. Najprostsze rzeczy, w których najłatwiej odnaleźć się można, są rzeczami, które najlepiej będą wychodziły. Zwykle nie przyniesie to bardzo dużych zysków, ale nigdy nic nie wiadomo, może rozrośnie się do dużego biznesu.

Podczas wykonywania pracy najważniejsze jest umieć odnaleźć się w zagadnieniach, tematach, czy nawet w łatwości dostosowania się do zmian jakie zwykle pojawią się. W tym przypadku dobrze jest zachować bardzo dużą dawkę racjonalności i ostrożności, kiedy nie posiadamy odpowiedniego „zaplecza”, które wspomoże nawet ryzykowne kroki w inwestycję w samego siebie.

Dobry i prosty pomysł na biznes, nie musi oznaczać posiadania dużego kapitału na start, bardzo często wydatki mogą być nieodczuwalne. Wiele tematyk, czy branż jest łatwo zrozumiała i do wyobrażenia sobie, a to jest nie tylko istotne dla osoby rozpoczynającej biznes, ale i dla potencjalnych klientów. Szukanie innowacji, czy wchodzenie w zagadnienia mocno techniczne, choć są dochodowe, wymagają o wiele znacznie więcej nakładu pracy, czasu i kapitału. Również pomysł na biznes powinien opierać się w tym „co mogę zrobić by dorobić”, co pozwoli wykonać działania bez utraty stałego źródła dochodu.

Podstawową pierwszego biznesu powinno być unikanie działań, czy szukanie rozwiązań opierających się na wszystkich pytaniach „co jeśli”, „co gdyby”, gdyż to właśnie te zmienne bardzo często wpływają negatywnie na efektywność. „Co jeśli poświęciłbym więcej czasu/kapitału?” jest jednym z pierwszych pytań jakie zwykle zostaje zadane, ale w przypadku kiedy pomysł dopiero raczkuje i nie przynosi wymiernego oraz mierzalnego zysku, takie pytanie zwykle powoduje, że większą uwagę poświęca się czasowi na pracę, niż samej pracy. Może to obniżyć nie tylko wydajność, ale i jakość pracy, a jednocześnie częściej pojawiać się będą błędy.

Pierwszy biznes nie powinien odbywać się rezygnując ze stabilności i stałego źródła dochodu. Jest to swoista próba i nauka, przy której wielokrotnie będą popełniane błędy, na których będzie się człowiek uczył. Nikt nie da gotowego i dobrze zarabiającego pomysłu, a „rzuciłem pracę i zarabiam miliony” brzmi ładnie, ale ilość takich przypadków jest bliska zera, większość takich osób stawianych jako „przykłady” miały wsparcia innych osób, rodzin, czy nawet zasobnego portfela. Kopiowanie takich kroków jest nierozsądnym podejściem.

Sam pomysł ucieczki z pracy powinien pojawiać się dopiero na etapie, kiedy biznes przynosi zyski i jest wstanie zapewnić stabilne funkcjonowanie biznesu oraz życia codziennego. A są to dwa osobne budżety, które zawsze dobrze jest pilnować.

Pomysł na biznes – gdzie i jak szukać?

Szukanie „inspiracji” choć wydaje się trudne, tak na prawdę bardzo często już na etapie szukania, nie szukamy pomysłu, ale czy pomysł, który siedzi w głowie ma sens. Może to negatywnie wpłynąć na rozpatrzenie wszystkich za i przeciw danego rozwiązania. Dobry pomysł na biznes tkwi w szczegółach.

Każdy dobry biznes opiera się na tym, co sami potrafimy:

  • dobra znajomość tematu, grupy klientów wraz z ich oczekiwaniami i potrzebami,
  • wyróżnienie się produktem bądź usługą na tle innych „takich samych”,
  • kanał dystrybucji – o czym często zapomina się,
  • kapitał osobisty – podstawa do rozpoczęcia działań w danym biznesie.

Podstawa biznesu – kapitał, osobisty.

Największą trudnością, w każdym biznesie stwarza znajomość danego zagadnienia, ale tak umiejętność noszenia mebli, nie oznacza, że możemy prowadzić przeprowadzki Warszawa, tak samo chodzenie do kosmetyczki, nie oznacza, że mamy wiedzę jak innym malować paznokcie. Kapitał osobisty to cała wiedza i doświadczenie jakie zostało pozyskane nim rozpocznie się działalność w biznesie. Wiedza wydawałoby się z pozoru nieistotna, może okazać się również atutem, poza odpowiednią siłą, lubimy poruszać się samochodem i spędzanie długiego czasu w korkach nie powoduje złości, może otworzyć nam furtkę w dziedzinach, gdzie znając się na np. żywności możemy prowadzić ciężarówkę i w trakcie rozładunku prowadzić sensowną rozmowę z klientem, o produktach, a to wpłynie znacząco na pozytywny odbiór nie tylko pracy, ale i kontaktowości.

Wiedza to również, znajomość, czego potencjalny klient może oczekiwać, a takie informacje można od znajomych, czy ludzi których się zna, a nawet od samego siebie.